Idag vid 21-tiden är det exakt ett år sedan den 6000-ton tunga flytdockan slet sig från Öresundsvarvet. Hon strandade cirka 4km söderut i Lundåkrabukten. Där fick hon ligga kvar i några månader men den 14 mars var hon återigen i hamn
Enligt de första uppgifterna var det en pråm som gått på grund i Lundåkrabukten men det var något betydligt större än så. Den 28 november vid 01:52 kom uppgifter om att varvets VD jobba febrilt med att komma på en lösning för flytdockan. Vid 04:00 fick vi veta att varvet gör försök att bogsera båten. Dessa försök får avbrytas 30min senare eftersom de misslyckades. Snart skulle flytdockan bli känd för allmänheten för nu vakna snart alla som skulle till jobbet.
Första bilderna som kom ut till media, exempelvis Helsingborgs Dagblad. Bilden är tagen kl.01
De två under bilderna är tagna tidigt på måndagsmorgonen och hamna i bland annat Kvällsposten.
Ganska snabbt stod det klart att flytdockan skulle sitta fast ett tag. 6000 ton var inte det lättaste att flytta på och vattnet hade dragit sig tillbaka flera meter. Strax innan jul passade därför varvet på att hänga upp ett budskap på sidan av flytdockan. ”Öresund Drydocks Önskar er alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År! -Problem är till för att lösas” God jul önskar Öresund…
Ett holländskt företag tog på sig arbetet med att bärga dockan. Deras plan gick ut på att först bygga en bassäng runt flytdockan och sedan en 2 km lång kanal ut till öppet vatten. Därefter ska vatten pumpas in i bassängen för att få flytdockan flyta så hon kan bogseras ut genom kanalen. Flytdockan flöt igen den 26 februari, tre månader efter att hon slet sig. Samma dag lyckades man även vrida upp henne så hon peka ut i kanalen.
Men nu stötte man på problem. Vallarna till kanalen hade rasat in och gjort att flytdockan fastnat på nytt. Detta hjälptes inte av lågvatten och starka vindar. Ingen flytt av flytdockan förrän till helgen
Att dra ut flytdockan under lördagen misslyckades. Hon satt helt enkelt fast. Först torsdagen den 8 mars var flytdockan påväg ut genom kanalen. Men man kom bara ut 500 meter i kanalen av 2 km. Dagen efter, på fredagen, fick man bara henne ett par hundra meter vidare. Kraftiga vindar gjorde så att sand hela tiden trilla tillbaka in i kanalen. Hela tiden jobba grävmaskinerna.
Den 11 mars var flytdockan framme vid mynningen, men där tog det stopp. Två stora bogserbåtar hade beställts in och vid 13-tiden hade de kopplat på bogserlinorna. De försökte med kraft dra ut flytdockan men vid 15-tiden fick bogserbåtarna lämna eftersom de aldrig skulle hinna bogsera in flytdockan innan det blev mörkt. Ett par dagar senare fick man loss flytdockan och hon kunde bogseras in till varvet igen. Där påbörjades direkt det renoveringsarbete som pågick när hon slet sig.
Arbetet med att återställa platsen påbörjades direkt och bara dagar efter att flytdockan bogserats bort var mer än hälften av kanalen borta. Två veckor efter bogseringen syntes det knappt längre. En anledning till det snabba återställandet var att det känsliga fågellivet i bukten inte skulle påverkas under häckningsperioden på våren.
Men allt har inte varit lugnt kring flytdockan. Räddningstjänsten har fått en del att göra. Bland annat har det skett olyckor efter att nyfikna bilister tittat på flytdockan istället för på vägen. Den första skedde redan efter några dagar. Två bilar körde ihop. Senare samma dag krocka en lastbil med en personbil
Bara några dagar efter att flytdockan kommit till varvet fick räddningstjänsten larm om brand på flytdockan. Dock visade sig att det bara var rök från renoveringsarbetet.
Redan inom en månad efter att hon var tillbaka på varvet kunde hon tas i bruk. Denna bilden är tagen exakt en månad efter att hon bogserades in i hamn.
Publicera kommentar
Du måste vara inloggad för att publicera en kommentar.