OmkretsPublicerad 21 maj 2013   kl.22:22
Branden på Flåssmyr

I fredags bröt en storbrand ut på ett torvföretag utanför Skånes Fagerhult på Flåssmyr. Värden för flera miljoner gick upp i rök för företaget när flera maskiner och torv förstördes. Att ha E4:an avstängd i två dygn kostar även det en hel del.  

Bilderna är tagna av en brandman ur Tågarps brandvärn

Det var på fredagseftermiddagen, den 17/5, vid halv tre-tiden som första larmet kom om att det brann på Flåssmyr. Vid utlarmingen var det oklart vad som brann och hur omfattande det brann. Strax efter kommer kom larm om en trafikolycka på motorvägen. Det rådde en viss osäkerhet om hur många som var inblandade eftersom röken från branden låg tät över E4:an. I samband med utlarmningen till trafikolyckan larmas samtidigt fler enheter till branden. Nu förstod man att det brann ordentligt i torven.

Branden startade troligen efter att en broms gått varm på en av maskinerna ute. Branden var så pass liten till en början att personalen trodde att de kunde släcka ner branden på egen hand men så torrt som det var och i den starka vinden var de chanslösa. Elden spred sig snabbt. Den spred sig i själva torven utan att synas på ytan. Snabbt var det en brandarea på cirka 500 m *500 m. Branden startade på östra sidan av E4:an men spred även över till den västra sidan. De första enheterna på plats gjorde snabba släckinsatser och lyckats se till att det enbart brann på den östra sidan av E4.
På grund av den kraftiga rökutvecklingen togs beslut om att E4:an skulle stängas av mellan Åsljunga och Markaryd. Befäl på plats befarade att släckinsatsen skulle pågå i några dygn.

Vid 18-tiden fick var ca. 50 brandmän och befäl på plats från Skånes Fagerhult, Örkelljunga, Markaryd,  Ängelholm, Helsingborg, Perstorp, Klippan, Höganäs, Laholm och storpumpen från Malmö samt Ledningsbuss från Hörby.  Det inkluderade inte bara heltid och deltidsstationer utan även brandvärn från de mindre orter inom kommunerna. Resurserna omfattar släckbilar, tankbilar och terränggående fordon. Även försvaret var kallades in och lovade skicka 50 personer och flera bandvagnar till plats för att hjälpa till med släckningsarbete. Försvaret fixade även om fram en helikoptrar för att vattenbomba brandområdet.

Fler och fler brandstationer kallades in för att hjälpa till. På natten mot lördagen kallades förstärkning in från Landskrona och Svalöv. Landskrona skickades två befäl och från Svalöv skickades räddningsvärn från Tågarp och Teckomatorp. Området hade nu delats in i olika sektioner. Hemvärnet gick skallgång och for runt med bandvagnar för att finna brandhärdar. Tågarp fick i uppgift att vattenbegjuta torv som hjullastare samlat ihop och la ut i strängar.

Mycket av den brandpersonal som larmats till platsen kunde under natten mot lördag åka hem. På lördagen jobbade cirka 80 personer i släckningsarbete. 60 av dessa var personal från hemvärnet. Tågarps brandvärn kunde på lördagseftermiddagen åka hem för att vila upp sig. På natten mot söndagen fick de återigen åka upp till Flåssmyr. Men nu var branden nästintill släck. Arbetet blev mest bevakning. På söndagsmorgonen genomförde hemvärnet en skallgång och då fann man cirka 10 glödbränder som enkelt kunde släckas. På eftermiddagen kunde staben avvecklas och utrustningen packas ihop. Alla hemvärnssoldater och de flesta brandmän kunde också lämna platsen förutom förutom en ministyrka från räddningstjänsten som fick som var kvar till 18-tiden. De genomförde en sista spaning glödbränder och de hade en bandvagn med vatten till sitt förfogande. Sen avslutades räddningstjänsten och ansvaret lämnades över till ägaren. E4:an kunde öppnas igen vid 18-tiden. Då hade de tre bilar som krockade vid 15-tiden på fredagen bärgats under natten mellan lördag och söndag. Dock fick bilarna passera med reducerad hastighet eftersom runt 300 mittstolpar till vajerräcket behövdes lagas.

Relaterade artiklar

Share

About Author

Andre

(0) Läs kommentarer

Lämna ett svar