För tio fem år sedan, 27 november 2011, under Adventsstormen slet sig den 6000-ton tunga flytdockan från Varvet. Hon strandade i Lundåkrabukten och där fick hon ligga kvar i några månader innan hon åter var i hamn den 14 mars. Läs hela historian här
Det är den 27 november och det blåser kraftig. Men det stora problemet är inte vinden utan att vattenståndet stiger drygt två meter. Det leder till att flytdockan sliter sig och driver rakt in i Lundåkrabukten. Under natten till den 28 november försöker man från varvets sida komma på en lösning och vid 04:00 gör man ett försök att bogsera ut flytdockan. Försöket avbröts 30 min senare. Man inser att att flytdockan sitter fast
Strax innan jul passade Varvet på att hänga upp ett budskap på sidan av flytdockan. ”Öresund Drydocks Önskar er alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År! Problem är till för att lösas”
Ett holländskt företag får uppdraget att bärga dockan. Deras plan är att först bygga en bassäng runt flytdockan och sedan bygga en två kilometer lång kanal ut till öppet hav. Flytdockan flöt igen den 26 februari, tre månader efter att hon slet sig. Samma dag lyckades man även vrida upp henne så hon peka ut i kanalen. Den 11 mars var flytdockan framme vid mynningen. Två stora bogserbåtar hade beställts in och vid 13-tiden hade de kopplat på bogserlinorna. De försökte med kraft dra ut flytdockan men vid 15-tiden fick bogserbåtarna lämna eftersom de aldrig skulle hinna bogsera in flytdockan till Landskrona innan det blev mörkt. Ett par dagar senare fick kunde man bogsera in flytdockan till varvet. Där påbörjades omgående det renoveringsarbete som pågick när hon slet sig. Samtidigt började återställningen av kanalen som byggts i Lundåkrabukten.