Fem år sedan flytdockan slet sig

För fem år sedan, 27 november 2011, under Adventsstormen slet sig den 6000-ton tunga flytdockan från Varvet. 
Hon strandade cirka 4km söderut i Lundåkrabukten. Där fick hon ligga kvar i några månader men den 14 mars var hon återigen i hamn. Läs hela historian här

 

De första uppgifterna som kom in var att en pråm gått på grund i Lundåkrabukten. Det visade sig vara mycket mer än så.

Den 28 november vid 01:52 kom jobbade varvets VD febrilt med att komma på en lösning för flytdockan. Vid 04:00 gjorde varvet ett försök att bogsera ut flytdockan. Försöket avbröts 30 min senare. Man insåg att att flytdockan satt fast och att den skulle sitta kvar länge.

Första bilderna som kom ut till media. Bilden är tagen kl.01

De två under bilderna är tagna tidigt på måndagsmorgonen och hamna i bland annat Kvällsposten.

 

Strax innan jul passade Varvet på att hänga upp ett budskap på sidan av flytdockan. ”Öresund Drydocks Önskar er alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År! -Problem är till för att lösas” God jul önskar Öresund…

 

Ett holländskt företag tog på sig arbetet med att bärga dockan. Deras plan gick ut på att först bygga en bassäng runt flytdockan och sedan en 2 km lång kanal ut till öppet vatten. Flytdockan flöt igen den 26 februari, tre månader efter att hon slet sig. Samma dag lyckades man även vrida upp henne så hon peka ut i kanalen.

 

Men nu stötte man på problem. Vallarna till kanalen hade rasat in och gjort att flytdockan fastnat på nytt. Detta hjälptes inte av lågvatten och starka vindar. Ingen flytt av flytdockan förrän till helgen. Men även dessa försök misslyckades

Först torsdagen den 8 mars var flytdockan på väg ut genom kanalen. Men man kom bara ut 500 meter i kanalen av 2 km. Dagen efter, på fredagen, fick man bara henne ett par hundra meter vidare. Kraftiga vindar gjorde så att sand trilla tillbaka in i kanalen.

 

Den 11 mars var flytdockan framme vid mynningen, men där tog det stopp. Två stora bogserbåtar hade beställts in och vid 13-tiden hade de kopplat på bogserlinorna. De försökte med kraft dra ut flytdockan men vid 15-tiden fick bogserbåtarna lämna eftersom de aldrig skulle hinna bogsera in flytdockan till Landskrona innan det blev mörkt. Ett par dagar senare fick man loss flytdockan som kunde bogseras in till varvet. Där påbörjades direkt det renoveringsarbete som pågick när hon slet sig.

 

Arbetet med att återställa platsen påbörjades direkt och bara dagar efter att flytdockan bogserats bort var mer än hälften av kanalen borta. Två veckor efter bogseringen syntes kanal knappt längre. En anledning till det snabba återställandet var att det känsliga fågellivet i bukten inte skulle påverkas under häckningsperioden på våren.

 

Bara några dagar efter att flytdockan kommit till varvet fick räddningstjänsten larm om brand på flytdockan. Dock visade sig att det bara var rök från renoveringsarbetet.

 

Redan inom en månad efter att hon var tillbaka på varvet kunde hon tas i bruk. Denna bilden är tagen exakt en månad efter att hon bogserades in i hamn.