Brand på betongfabrik

Betongfabriken utanför Glumslöv eldhärjades natten mot onsdagen. Tågspåret och Glumslövsvägen fick stängas av under morgonen och förmiddagen.

Det var vid 02:40 som räddningstjänsten i Helsingborg fick larm om att en fabrik i Rydebäck brann. Det var en bilist på motorvägen som upptäckte att det rök från en byggnad. Det visade sig dock att det brann på Betongfabriken som ligger mellan Glumslöv – Rydebäck. Förstärkningslarm gick snabbt ut och styrkor från Helsingborg (Bårslöv o Berga), Landskrona, Vallåkra och Bjuv skickades till platsen. Brandmännen får tidigt veta av ägaren att det fanns en acetylenflaskan och en syrgasflaska kvar inne i byggnaden. Ägaren hade redan hunnit få ut ett antal gasflaskor. Eftersom explosionsrisken var hög valde räddningstjänsten att backa bak för sin egna säkerhet. Tågtrafiken drabbades när räddningsledaren valde att stänga av järnvägen för tågtrafik av säkerhetskäl. Även glumslövsvägen, väg 1350, fick stängas av. Dock påverkades aldrig motorvägen eftersom den låg utanför säkerhetsområdet på 300 meter. Skyttar från Ängelholm kallades till platsen redan klockan 04 på morgonen. Men man kunde inte se flaskorna som de skulle skjuta hål på.

Anledningen till att man vill skjuta hål på gasflaskorna är för att det tar upp mot 24 timmar för en acetylenflaska att bli ”ofarlig” igen. Då kan man istället skjuta sönder flaskorna och gasen förbränns direkt utan en explosion.

Vid 8-tiden var polisens bombgrupp på plats. Med hjälp av en bombrobot kunde man lokalisera flaskorna. Sedan påbörjades arbetet med att förflytta bråte som skymde flaskorna. Det gjorde man med hjälp av en fjärrstyrd lastbil med kran. Polisens special hjullastar fanns även på plats. När bråtet väl var borta och det fanns ett fritt skottfält fick äntligen skyttarna skjuta sönder flaskorna. Klockan 11 kunde äntligen skyttarna skjuta. Två skott i varje flaska behövdes för att säkerställa att de var sönderskjutna. Bara minuter senare ansågs faran som över och både tåg och biltrafik kunde släppas på igen.

  • Foto: André Nilsson
  • Foto: André Nilsson
  • Foto: André Nilsson

Lämna ett svar